Annons:
Etikettfågelfoton
Läst 5985 ggr
uffelarsen
10/23/10, 1:03 AM

Mycket talgoxar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det bara som jag tycker, eller är det ovanligt mycket Talgoxar i år,  jag brukar ha ett par stycken i min trädgård men nu räknade jag till 9 st som besökte mig på samma gång.  bifogar ett par fina bilder som jag lyckades få på 2 av dom .

Bild1.

Annons:
uffelarsen
10/23/10, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild2.

TinaNordberg
10/23/10, 1:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I min trädgård är det många som vanligt, å hungriga är de.

Däremot saknar jag en hel del blåmesar.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
10/23/10, 2:54 PM
#3

Jag tycker också att blåmesarna har blivit mindre, kan det vara pga talgoxarna? Jag ser när någon blåmes försöker hitta föda hos mig så blir den strax bortjagad av någon talgoxe. Det är tufft att vara liten.

[peter54]
10/24/10, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vi har också väldigt många talgoxar, jag såg ett tiotal på komposten idag. Jag kommer inte så nära, så bilderna blir inte lika bra som dina, men den här är rätt cool ändå.

Glad

Anders 50
10/24/10, 9:01 PM
#5

De känner på sig att det blir en sträng vinter! Talgoxarnas förekomst vid "matbordet" i oktober, åtminstone här, är ett gammalt tecken som spår vintern.

Det har stämt bra tidigare!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

uffelarsen
10/24/10, 9:51 PM
#6

# kul bild Peter, Jag har köpt ett ameristep doghouse (Fotogömsle) och det fungerar kanon. ibland kommer man faktiskt så nära som 4-5m innan dom tycker att man är "jobbig"Skrattande

#5 mindre kul med ökade uppvärmningskostnader , svårare att ta sig fram, snöskottning mm men också en massa nya vinterfotomöjligheterGlad inget ont som inte har något gott med sig!

Annons:
TinaNordberg
10/24/10, 10:56 PM
#7

Aha, blåmesarna kanske blir bortkörda. Då ska jag prova med att sprida ut mater på flera ställen. Har köpt en stor hink talgbollar på Bauhouse, det är bara att pynta hela trädgården.

Då är det väl 17 om talgoxarna ska hinna med o jaga bort alla.

Gulsparvarna väntar lite ännu, de brukar ju komma lite senare.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

uffelarsen
10/25/10, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja du Tina….. då får du nog prova med många ställen, jag hade samma tanke, det var bara det att då kunde dom(talgoxarna) äta mer utan att störas av varandra. så jag fick tji.

#4jag skickar med en liten bild som också var ganska cool (tycker jag i alla fall) normalt tycker jag inte om denna typen av bilder med själva rörelsen hos talgoxen var ganska fin.

TinaNordberg
10/25/10, 12:05 PM
#9

Jag gillar åxå den bilden.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
11/1/10, 3:05 PM
#10

#8 Nature Art! Gillar bilden, kanske lite lite ljus men det är lätt att sitta på läktaren och tycka till om de som spelar :o) Vet att det inte är enkelt med de där snabba liven och få till det. Fotot gillas!

mvh Martin

uffelarsen
11/1/10, 5:46 PM
#11

Tackar Tina och Martin, Glad

Alltid kul när man får avbildat något som gillas.

Spectabile
11/1/10, 8:42 PM
#12

Jag kikade in här för några dagar sedan och läste den här tråden. Vilket gjorde att jag började kolla "mina" fåglar. Det tycks vara så här också att det är betydligt fler Talgoxar än Blåmesar. Vad det beror på vet jag inte, men är det som #5 säger att det förebådar en sträng vinter då säger jag bara usch, jag fick nog förra vintern Rynkar på näsan.

Däremot så är de få Blåmesar jag har ganska tuffa och förser sig lika bra från fågelbordet som Talgoxarna Glad.

#8 Jag tycker om ditt foto Glad Jag har själv några "suddisar" och jag bara vägrar att slänga dom för jag gillar dom och varför måste alla fågelbilder vara kristallklara? De kan vara fina ändå Skrattande

[peter54]
11/2/10, 1:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vi har ganska många blåmesar också, men de uppträder inte i gäng som talgoxarna gör. Blåmesarna kommer en och en.

Annons:
[peter54]
11/2/10, 1:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Glad

LisasFoto
11/11/10, 4:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har ungefär lika många blåmesar som talgoxar. Men medans det kom direkt ett tiotal talgoxar så kom det först en blåmes, sen en till och långsamt har de kommit upp i samma antal.

Angående gömsle så har jag hängt upp ett par lakan på min altan, så jag kan lugnt sitta där och titta på och fotografera alla fåglar utan att störa dem. Det är inte det vackraste gömslet här i världen, men det är effektivt. :)

uffelarsen
11/11/10, 4:44 PM
#16

#15  Och uppenbart fungerar det riktigt bra också, fin bild!.

LisasFoto
11/12/10, 1:19 PM
#17

#16

Tackar!
Inte trodde jag att det skulle vara så kul att fotografera småfåglar att jag sitter ute ett par timmar praktiskt taget varje dag, men så blev det. :)

19 arter i trädgården än så länge i vinter, varav 18 är fotograferade.

uffelarsen
11/12/10, 3:08 PM
#18

#17 Ett varningens ord bara, att bli biten av fågelfotografi har en tendens att spåra ut lite ekonomiskt settSkrattande man vill ha mer och mer brännvidd och ljuskänsligare hus ………..

Jag var faktiskt i dina "trakter" idag , jag gjorde ett besök i Axelvold, där har jag sett en hel del Ormvråkar och Glador som jag hade tänkt att få på bild. Du bor i finfina fågeltrakter med fotomöjligheter på många olika arter.

LisasFoto
11/12/10, 3:31 PM
#19

#18

Den där ekonomiska biten har redan inträffat, jag känner att jag behöver längre brännvid än 300mm så det kommer kosta till våren. :)

Ohh.. Här finns verkligen mycket, har en glada som brukar patrullera precis ovanför mitt bostadsområde, men sällan då jag har kameran ute.
Jag ser fram emot att få ännu mer på bild.

uffelarsen
11/12/10, 4:05 PM
#20

Isch det låter dyrt Skrattande dyrt men roligt! lycka till!

Annons:
[peter54]
11/13/10, 1:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Huga, såna pengar förfogar inte jag över, så jag får nöja mig med en min "okänsliga" Canon EOS 1000D med ett 75-300 på.

Oftast är det dessutom oförberedda bilder jag tar, så kvaliteten är sällan den bästa, men jag tycker att det är rätt kul ändå att fota fåglarna härute.

Glad

uffelarsen
11/13/10, 8:50 PM
#22

#21 Det är ju det som är grejjenGlad Att se något som man "förevigar" för att man tycker om det, och just fåglar är ju betydligt "roligare" än vad man skulle kunna tro!  Som idag tex Jag var på Eslövs fotofestival, jag hade tre bilder med i en klass som hette "fria klassen" som var alla möjliga tänkbara bilder som man kunde lämna in till tävlingen via nätet. jag hade 2 bilder på fåglar och 1 på ett rådjur. blev placerad 5 med en blåmes och 9 med en rödhake. Så nu fick man lite motivering till mer fåglarSkrattande

Upp till toppen
Annons: