10. trädgården & byggen

Tips på problemlösning för fåglar sökes!

2011-01-03 15:09 #0 av: IceJossan

Finns det någon här som har tips på hur man kan bygga kluriga fågelmatare?

Fågelmatare där fåglarna måste lista ut hur de ska göra för att få sin belöning? Jag har sett ett program med många sådana "intelligenstest" på TV, test där fågeln varit tvungen att lista ut vilken av tre knappar den skulle hacka på, eller vilket snöre den skulle dra i, för att maten skulle trilla ut. Det fanns massor av liknande konstruktioner där fåglarna fick använda hjärnan, men jag kan inte hitta några exempel någonstans på internet.

Någon som har set,, tillverkat eller hört om sådana fågelmatare och vill dela med sig av dess konstruktion?

Häcken är full av hungriga sparvar, och jag skulle väldigt gärna vilja testa deras intelligens!

Tack på förhand :)

Anmäl
2011-01-12 12:14 #1 av: TinaNordberg

Kanske är jag dun , men det slog mig att när det är riktigt kallt behöver de hungriga mat. Gör de då inte av med livsviktig energi genom att klura ut hur de ska få åt sig maten?

Rätta mig om jag har fel.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl
2011-01-12 13:22 #2 av: IceJossan

#1 Nejdå, talgbollar, havre m.m. finns alltid framme åt dem, men jag vill ändå ha någon slags problemlösninganordning där extra smarrig mat finns, för att se om de förstår hur man ska göra.

Anmäl
2011-01-12 15:07 #3 av: TinaNordberg

Ok, då känner jag  mig lugn. Glad

Rapportera gärna i rapporttråden vilka gäster du har.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl
2011-03-07 16:15 #4 av: IceJossan

Min fågelmatare är nu i bruk sedan ett tag tillbaka, sparvarna pickar i gluggen tills luckan faller ner och ingen mer mat kan trilla ut. Men varje gång jag kollar hur mycket mat det är kvar i så är det tomt! Jag har inte lyckats se någon fågel som drar i snöret som gör att luckan öppnas och mat rinner ur, men jag misstänker starkt att det är en ekorre som klurat ut hur h*n ska göra :)

Anmäl
2011-03-07 20:47 #5 av: TinaNordberg

Du får inte lämna din vaktpost, jag vill veta hur de gör.Skrattande

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Anmäl
2011-03-07 20:49 #6 av: IceJossan

#5 Jag tror att det är nån smart filur som är där riktigt tiiiiidigt på morgonen, och då sover jag :P Ska däremot hålla ögonen öppna när jag käkar frukost kl halv 8 varje morgon! Jag är skitnyfiken på vem det är som kommit på lösningen :P

Anmäl