Annons:
Etikettobservationer
Läst 5230 ggr
[peter54]
2011-02-17 20:42

Ett litet eftermiddagsdrama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag vid 3-tiden på eftermiddagen smällde det till utanför fönstret, sparvhöken!

Vi har sparvhök här mer eller mindre dagligen. Oftast är det en hane som är här och försöker slå någon småfågel vid fågelbordet, men idag kom honan och hon lyckades slå en pilfink trots att pilfinken satt inne bland grenarna i syrénbersån.

Annons:
[peter54]
2011-02-17 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag försökte förstora upp bilden för att kunna avgöra om sparvhöken är ringmärkt eller inte, men det går inte riktigt att se ända ner på fötterna.

[peter54]
2011-02-17 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Intressant med de vita fläckarna på ryggen och i nacken, det har jag aldrig sett tidigare på en sparvhök.

[peter54]
2011-02-17 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det var inte mycket kvar på platsen när sparvhöken lämnade platsen, men de bruna dunen avslöjade att det varit en pilfink.

Eldochis
2011-02-17 23:36
#4

Vilka härliga bilder, Peter! Jag har heller aldrig sett såna där vita fläckar på sparvhök.

Först trodde jag faktiskt att det rasat ner snö på den. Vilken tur du hade som hann dokumentera den lyckade jakten.

Eva

TinaNordberg
2011-02-18 09:57
#5

Det var riktigt kul att få se. Att hon stannade kvar och visade upp sig. De brukar oftast fåna ett byte i förbifarten, då missar man  kalaset. Det var mycket fjädrar för en liten måltid.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Martin
2011-02-18 21:40
#6

Härlig bildserie, antar att det var en kul upplevelse att få se den på nära håll med lyckad jakt och vad man kan förmoda god middag.

mvh Martin

Annons:
ronnyf
2011-02-18 23:52
#7

Fin bildserie, men det är ju hanen du fotat!

[peter54]
2011-02-19 00:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Ja jag har varit lite tveksam runt könet. Anledningen till att jag trodde att det var en hona är att den var så himla stor. Lika stor som en duvhökshane, fast med mindre huvud.

Sedan tyckte jag att trots att den är lite röd, så såg vattringen mer grå ut, men nu har jag förstorat upp bilderna rejält och då ser jag att ränderna är rödbruna, så du har säkert helt rätt i att det är en hane och att den burrat upp sig mot kylan så att den ser jättestor ut.

ronnyf
2011-02-19 00:45
#9

Enligt Rovfågelguiden(Dick Forsman) så kan den rödbruna tvärbandningen flyta samman till röda fläckar på framförallt kind, kräva och kroppsidor och din hök har ju nästan helröda kinder så det talar för hane. Sen har honan oftare tunnare tvärbandning också.

Undrade över de där vita fläckarna också, kan inte påminna mig att jag sett sådana på en sparvhök, men när jag tittar i Fåglar i Europa och i Fågelguiden så visar den förstnämnda boken vita fläckar på både hane och hona medan den sistnämnda visar vita fläckar på hanen. Märkligt att man aldrig sett nåt sånt eller så har man varit ouppmärksam!

ronnyf
2011-02-19 01:10
#10

Läser vidare i Rovfågelsguiden om att de "ibland har synliga gråvita täckarspetsar".

Upp till toppen
Annons: